HOLTUG MC APS

 
 Tilbage til: Honda priser 2015
 

 
Specifikationer
Pris: kr. 269.995
Motor: 4-cylindret V-motor, vandkølet
Volumen: 1.237 cc
Effekt: 129 hk (95/1/EC) v/7.750 om/min
Max. drej. moment: 126 Nm v/6.500 om/min
Antal gear: 6
Transmission: Kardan
Stel: Aluminium
Sædehøjde: 850 mm
Tankvolumen: 21,5 liter
Farve: Rødmetal – Hvidmetal

 

Download Honda 2012 katalog (8 MB)

Honda VFR1200-serien sætter nye standarder på en række områder, men D-versionen vender op og ned på den traditionelle opfattelse af motorcykelkørsel. Motorcyklers gearsystemer har i modsætning til bilers fungeret på samme måde gennem de sidste 70 år, og siden 1970’erne med samme placering af gearpedalen og samme skifteforløb i gearkassen. Mange har forsøgt med automatiske eller semi-automatiske gearkasser på motorcykler, men især to forhold har været begrænsende for deres succes. Det handler dels om krafttabet i transmissionen, dels om den fysiske størrelse på selve gearkassen. Motorcykelmotorer har et momentforløb, der egner sig dårligt til traditionelle automatgearkasser, hvor et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger normalt i bilmotorer kan kompensere for krafttabet. Dobbeltkoblingssystemet eliminerer krafttabet via sin mekaniske funktion i modsætning til automatgearkassers hydrauliske ditto, hvilket betyder et minimalt krafttab og et lynhurtigt og effektivt gearskifte. De DCT-gearkasser, der kendes fra biler, er normalt konstrueret med to separate gearaksler og to separate koblinger. På en motorcykel er der simpelthen ikke plads til en sådan konstruktion, så udfordringen for Honda var at skabe en superkompakt DCT-gearkasse, der uden de store ændringer kunne indgå i VFR 1200-designet. Det er sket ved at lade de to gearaksler løbe inden i hinanden og ved at montere de to koblinger uden på hinanden. Dobbeltkoblingsgearkassen giver en total vægtforøgelse på blot 10 kg i forhold til standardmodellen, på trods af behovet for en decideret mekanisk håndbremse med en ekstra bremsekaliper, der fungerer på den bageste bremseskive. Gearkassen betjenes udelukkende fra styret, hvor man i højre side vælger mellem AT (Automatisk Transmission) eller MT(Manuel Transmission) og mellem N (Frigear), D (For maksimal benzinøkonomi) eller S (For sportslig kørsel). I venstre styrside sidder dels håndtaget til håndbremsen, dels de to skifteknapper til manuelt gearskifte.