|
|
Tilbage
til: Honda priser 2015 |
|
|
Specifikationer
Pris: |
kr. 269.995 |
Motor: |
4-cylindret V-motor,
vandkølet |
Volumen: |
1.237 cc |
Effekt: |
129 hk (95/1/EC)
v/7.750 om/min |
Max. drej.
moment: |
126 Nm v/6.500 om/min |
Antal gear: |
6 |
Transmission: |
Kardan |
Stel: |
Aluminium |
Sædehøjde: |
850 mm |
Tankvolumen: |
21,5 liter |
Farve: |
Rødmetal – Hvidmetal |
|
|
|
|
Download
Honda 2012 katalog (8 MB)
|
|
Honda VFR1200-serien sætter
nye standarder på en række
områder, men D-versionen
vender op og ned på den
traditionelle opfattelse af
motorcykelkørsel. Motorcyklers
gearsystemer har i modsætning
til bilers fungeret på samme
måde gennem de sidste 70 år,
og siden 1970’erne med samme
placering af gearpedalen og
samme skifteforløb i
gearkassen. Mange har forsøgt
med automatiske eller
semi-automatiske gearkasser på
motorcykler, men især to
forhold har været begrænsende
for deres succes. Det handler
dels om krafttabet i
transmissionen, dels om den
fysiske størrelse på selve
gearkassen. Motorcykelmotorer
har et momentforløb, der egner
sig dårligt til traditionelle
automatgearkasser, hvor et
højt drejningsmoment ved lave
omdrejninger normalt i
bilmotorer kan kompensere for
krafttabet.
Dobbeltkoblingssystemet
eliminerer krafttabet via sin
mekaniske funktion i
modsætning til
automatgearkassers hydrauliske
ditto, hvilket betyder et
minimalt krafttab og et
lynhurtigt og effektivt
gearskifte. De DCT-gearkasser,
der kendes fra biler, er
normalt konstrueret med to
separate gearaksler og to
separate koblinger. På en
motorcykel er der simpelthen
ikke plads til en sådan
konstruktion, så udfordringen
for Honda var at skabe en
superkompakt DCT-gearkasse,
der uden de store ændringer
kunne indgå i VFR
1200-designet. Det er sket ved
at lade de to gearaksler løbe
inden i hinanden og ved at
montere de to koblinger uden
på hinanden.
Dobbeltkoblingsgearkassen
giver en total vægtforøgelse
på blot 10 kg i forhold til
standardmodellen, på trods af
behovet for en decideret
mekanisk håndbremse med en
ekstra bremsekaliper, der
fungerer på den bageste
bremseskive. Gearkassen
betjenes udelukkende fra
styret, hvor man i højre side
vælger mellem AT (Automatisk
Transmission) eller MT(Manuel
Transmission) og mellem N
(Frigear), D (For maksimal
benzinøkonomi) eller S (For
sportslig kørsel). I venstre
styrside sidder dels håndtaget
til håndbremsen, dels de to
skifteknapper til manuelt
gearskifte. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|