Hondas største semi-naked model er en
hyldest til Honda CB 1100 R, der for
30 år siden satte nye standarder for,
hvor godt japanske sportsmotorcykler
kunne styre og bremse, og totalt
dominerede datidens
sportsmaskineklasse indenfor road
racing. Men Honda CB 1300 SA er mere
end blot en hyldest til tidligere
tider; alt på modellen er up to date
og nykonstrueret til formålet. Den
store silkebløde 4-cylindrede DOHC
rækkemotor på 1.284 cc med vandkøling
og indsprøjtning er med 114 hk ved
7.750 om/min. og et maksimalt
drejningsmoment på 116 Nm ved 6.000
om/min. perfekt til såvel
motorvejstouring over længere
distancer som afslappet småvejskørsel.
Tankindholdet på 21 liter giver god
aktionsradius, og den oprette
kørestilling med relativ lav
sædehøjde, kombineret med den
effektive halvkåbe, sikrer komforten
time efter time. En eventuel passager
vil også føle sig hjemme på CB 1300
SA; velplacerede bagfodhvilere, et
bredt og komfortabelt sæde og et par
effektive håndgreb sikrer
passagerkomforten. Generelt er
Honda CB 1300 SA en kombination af det
bedste fra to verdener; traditionen
repræsenteret ved den dobbelte,
lukkede rørramme i stål og farvevalget
i de klassiske rød/hvide Honda-farver
og nytænkning med PGM-FI
benzinindsprøjtning og
kombi-bremsesystemet med ABS.
Designmæssigt blev CB 1300 SA senest
opdateret til 2010-sæsonen blandt
andet med nyt styr og nyt design af
passagerhåndgreb samt afdækningen ved
bagsædet og ny baglygte.