|
Tilbage
til: Honda priser 2015 |
|
|
Specifikationer |
Pris: |
VFR1200F kr.
269.997 SPAR KR.
20.000,- VFR1200FD kr. 315.999 |
Motor: |
4-cylindret
V-motor, vandkølet |
Volumen: |
1.237
cc |
Effekt: |
173
hk (95/1/EC) v/10.000 om/min. |
Max
drej. moment: |
129
Nm v/8.759 om/min. |
Antal
gear: |
6 |
Transmission: |
Kardan |
Stel: |
Aluminium |
Sædehøjde: |
815
mm |
Tankvolumen: |
18,5
liter |
Farve: |
Rødmetal |
|
|
Download
Honda 2012 katalog (8 MB) |
|
Designteamet
for VFR 1200 F bestod af 3
japanere, 1 amerikaner og 1 europæer, hvor
hver designer arbejdede individuelt på sine
ideer, og først senere i forløbet samledes
skitserne og andet materiale til et samlet
oplæg.
Opdraget var at skabe den ultimative sports
tourer, og man startede med blanke ark,
hvilket vil sige, at der var ingen dele
eller designs fra eksisterende modeller, der
skulle anvendes. Formen på VFR 1200 F
blev i store træk bestemt af
funktionaliteten; ønsket var en slank
maskine med moderat sædehøjde, en
centraliseret vægtfordeling og god plads
til både passager og bagageudstyr.
Nytænkning indenfor aerodynamik gav
inspiration til det patenterede, dobbelte kåbesystem,
hvor den friske luft ledes direkte hen, hvor
den skal bruges, og varm luft fra køler og
udstødning ledes væk fra føreren.
Kvaliteten på plastdelene er optimeret, og
ny teknologi fra Hondas teknologisk mest
avancerede fabrik, Kumamoto, sikrer en
lakkvalitet på højeste niveau.
Motoren er også helt ny. V4-konceptet var
oplagt, men den skulle være mere kompakt
end tidligere og samtidig rumme flere cc.
Det blev til en ultrakompakt 76 graders,
1.237 cc V4, med cylindrene uensartet
placeret og forskudte krumtapsøler, således
at krumtappen selv eliminerer vibrationer,
og behovet for balanceaksler forsvinder. For
at opnå et lavt motortyngdepunkt anvendes
UNICAM-systemet med en enkelt overliggende
knastaksel. Dette system har Honda brugt med
succes indenfor motocross. Der blev også
hentet og kombineret teknologi andre steder
fra; slipper-koblingen fra CBR 1000 RR blev
kombineret med et helt nyt kardantræksystem
for at undgå kardanreaktioner. V4-motoren
leverer et lineært træk, og hele 90% af
det maksimale drejningsmoment er til rådighed
allerede ved 4.000 om/min., mens
gasgivningen styres ved hjælp af et
”throttle by wire”-system.
Chassis og bremser er designet til formålet;
et stærkt og kompakt stel i aluminium og et
avanceret CBS/ABS bremsesystem med nye
6-stemplede bremsekalipere foran.
I forbindelse med udviklingen af selve
motorcyklen har designteamet også arbejdet
på udstyret, således VFR 1200 F
fra starten kan leveres med et bredt udvalg
af originalt Honda Access udstyr.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|