|
|
|
|
Specifikationer |
Pris
i sort (2008):
|
kr.
158.995,- SPAR KR.
92.000,-
|
Motor: |
4-cylindret
rækkemotor, vandkølet |
Volumen: |
998
cc |
Effekt: |
178
hk (95/1/EC) v/12.000 om/min. |
Max.
drej. moment: |
112 Nm
v/8.500 om/min. |
Antal
gear: |
6 |
Transmission: |
Kæde |
Stel: |
Aluminium |
Sædehøjde: |
820 mm |
Tankvolumen: |
17,7
liter |
Farve: |
Sort –
Tricolour |
|
|
Siden
den første Fireblade blev præsenteret i
1992, har enhver ny Fireblade været ventet
med spænding. Hvilken retning valgte Honda?
Blev det en videreudvikling af temaet fra den
foregående model eller valgte man en helt ny
retning? Selvom forgængeren fra 2006 var
fantastisk succesfuld både salgsmæssigt og i
sportslige sammenhænge, med sejren i
Superbike VM 2007 med James Toseland som højdepunktet,
var det tid for nytænkning. Vægten skulle
yderligere ned, under 200 kg fuldtanket var målet,
og man ville have det bedste vægt/effekt
forhold i Superbike klassen. Desuden var
grundtanken bag hele Fireblade historien helt
tilbage fra 1992 uændret; det handlede stadig
om Total Control, at gøre det optimale for føreren.
Motoren blev fuldstændig omkonstrueret med en
ny separat cylinderblok uden foringer.
Boringen ændredes fra 75 til 76 mm og slaglængden
reduceredes fra 56,5 mm til 55,1 mm. Hele
motorenheden blev mere kompakt og lettere end
før, og man bøjede sig for markedets ønsker
og udstyrede "bladen" med en slipper
kobling. Der var dog tale om en ny type
slipper kobling; "Honda Assist Slipper
Clutch", der letter funktionen ved
gasgivning, efter at koblingen har været i
funktion. Stellet er lettere og smallere,
konstrueret af 4 stykker støbt aluminium, og
bagsvingarmen i mågevingeform er lettere end
før.
Et nyt kompakt, lavt monteret udstødningssystem
med elektronisk styrede ventiler sikrer, at
effekten er til rådighed gennem hele
omdrejningsregistret, og at emissions- og støjkrav
overholdes. Den avancerede affjedring fra forgængeren
blev genanvendt, men tilpasset det nye stel og
bagsvingarm. Den elektroniske HESD styredæmper
er af andengenerationstypen, som først
brugtes på CBR 600 RR årgang 2007. Hjulene
blev yderligere lettet, og det samme gælder
for de radiale forbremsekalipere, der er af en
stærkere type; også 320 mm forbremseskiverne
er lettere end før. Kåbe-, tank- og sædedesignet
afviger mere end noget andet fra forgængeren;
det er smallere og mere kompakt, og kåben har
en mere organisk form end den tidligere
kantede. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|