Holtug MC ApS

 Tilbage til: Honda priser 2015
Specifikationer

Pris i sort (2008):

kr. 158.995,-  SPAR KR. 71.000,-

Motor: 4-cylindret rækkemotor, vandkølet
Volumen: 998 cc
Effekt: 178 hk (95/1/EC) v/12.000 om/min.
Max. drej. moment: 112 Nm v/8.500 om/min.
Antal gear: 6
Transmission: Kæde
Stel: Aluminium
Sædehøjde: 820 mm
Tankvolumen: 17,7 liter
Farve: Sort – Tricolour
Siden den første Fireblade blev præsenteret i 1992, har enhver ny Fireblade været ventet med spænding. Hvilken retning valgte Honda? Blev det en videreudvikling af temaet fra den foregående model eller valgte man en helt ny retning? Selvom forgængeren fra 2006 var fantastisk succesfuld både salgsmæssigt og i sportslige sammenhænge, med sejren i Superbike VM 2007 med James Toseland som højdepunktet, var det tid for nytænkning. Vægten skulle yderligere ned, under 200 kg fuldtanket var målet, og man ville have det bedste vægt/effekt forhold i Superbike klassen. Desuden var grundtanken bag hele Fireblade historien helt tilbage fra 1992 uændret; det handlede stadig om Total Control, at gøre det optimale for føreren.
Motoren blev fuldstændig omkonstrueret med en ny separat cylinderblok uden foringer. Boringen ændredes fra 75 til 76 mm og slaglængden reduceredes fra 56,5 mm til 55,1 mm. Hele motorenheden blev mere kompakt og lettere end før, og man bøjede sig for markedets ønsker og udstyrede "bladen" med en slipper kobling. Der var dog tale om en ny type slipper kobling; "Honda Assist Slipper Clutch", der letter funktionen ved gasgivning, efter at koblingen har været i funktion. Stellet er lettere og smallere, konstrueret af 4 stykker støbt aluminium, og bagsvingarmen i mågevingeform er lettere end før.
Et nyt kompakt, lavt monteret udstødningssystem med elektronisk styrede ventiler sikrer, at effekten er til rådighed gennem hele omdrejningsregistret, og at emissions- og støjkrav overholdes. Den avancerede affjedring fra forgængeren blev genanvendt, men tilpasset det nye stel og bagsvingarm. Den elektroniske HESD styredæmper er af andengenerationstypen, som først brugtes på CBR 600 RR årgang 2007. Hjulene blev yderligere lettet, og det samme gælder for de radiale forbremsekalipere, der er af en stærkere type; også 320 mm forbremseskiverne er lettere end før. Kåbe-, tank- og sædedesignet afviger mere end noget andet fra forgængeren; det er smallere og mere kompakt, og kåben har en mere organisk form end den tidligere kantede.